Een oud Indië-strijder - Inleiding

20-12-2013 13:34

Op twee ochtenden in December heb ik met al mijn aandacht geluisterd naar het verhaal van Frans Clement. Aan één stuk door vertelde hij honderduit. Van de ene verhaallijn sprong hij naar de andere en ging dan een half uur daarna weer verder met de eerste verhaallijn. Er ontstond een web aan verhalen die precies op elkaar aansloten. Ik verbaasde me erover hoe vers de gebeurtenissen nog allemaal in zijn geheugen zaten. Elke officier werd bij naam genoemd, elke plaats werd uitvoerig omschreven en elke actie werd tot in detail verteld. Sommige verhalen met een grote lach, sommige verhalen met een traan, maar elk verhaal met veel emotie. De gebeurtenissen in Indonesië zijn Frans Clement zijn hele leven bijgebleven. Het is een deel van zijn leven dat niet kan worden uitgewist. In die twee ochtenden heeft hij mij daarover verteld. Hij vertelde eerst hoe zijn leven voor Indië was, hoe de reis verliep, over de aankomst in Indië, over de strijd en over zijn leven na die drie jarige strijd.