Tida Tahoe

 

 

Op deze site staat het verhaal van Frans Clement, een oud indië strijder uit het Bataljon 3-14 R.I. uit de 7 December Divisie, centraal.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   

Frans Clement werd geboren op 3 juli 1925, een jaar dat later bepalend werd voor zijn hele leven. Als dienstplichtige werd hij in 1946 overzee gestuurd om te strijden voor het behoud van Nederlands-Indië. Hij was sluipschutter bij het bataljon 3-14 R.I. van de 7 December Divisie. In 1950 kwam hij terug als een andere man. Tida Tahoe staat voor het gevoel dat hij had toen hij in Indonesië was. Vocht hij voor de veiligheid van de Indonesische bevolking? Voor een einde te maken aan moord en roof van de Bersiap tijd? Vocht hij tegen de Indonesische vrijheidsstrijders? Of voor het behoud van de plantages? Op dat moment wist hij het niet. Tida Tahoe, Maleis voor ik weet het niet. Het verhaal van een veteraan uit Nederlands-Indië, een oud Indië-strijder.

De aanleiding

Lees meer

18-03-2014 16:46
Nederlands-Indië. Bij de meeste Nederlanders wordt ‘ons Indië’ vaak vergeten. Het is te lang geleden en de meesten van ons staan er niet meer bij stil. Mijn grootvader Frans Clement doet dat wel, nog elke dag. De tijd dat hij als dienstplichtige in Nederlands-Indië heeft gezeten, staat in zijn geheugen gegrift. Steeds vaker komen de verhalen over ‘vroeger’ naar boven. Hij vertelt de mooiste verhalen tijdens verjaardagen, maar laat ook veel negatieve opmerkingen vallen over het Nederlandse beleid, de defensie en de ‘schreeuwlelijkerds uit Holland’.    Ik realiseerde me dat de verhalen en opmerkingen slechts kleine stukjes uit een groter geheel waren en dat hij de drang voelde om erover te vertellen. En ik, ik wilde weten wat er schuil ging achter mijn grootvader. Ik wilde weten wat hij in die tijd allemaal mee had gemaakt en besloot hem zijn verhaal te laten doen door hem twee keer te interviewen. Voordat ik hem ging interviewen, had ik niet echt één duidelijke...